Czwartek, 25 wrzesnia 2025, Imieniny: Aureli, Kamila, Kleofasa Sprawdź swoją pocztę » 
Login:  
MENU GŁÓWNE
Najważniejsze
  • O klubie Calibra Group
  • Historia i modele calibry
  • Forum dyskusyjne
  • Galerie zdjęć
  • Dział techniczny
  • Dział tuningowy
  • Lista klubowiczów
  • Spotkania klubowe
  • Download
  • Katalog stron www
  • Firmy patronackie
  • Archiwum wiadomości
  • Czat CG (Ilość osób: 0)

Dla klubowiczów dostep zablokowany

Zawsze pod ręką
  • Regulamin klubu i statut
  • Umowa kupna - sprzedaży
  • Kultowe coupé (89-97)
  • Test na prawo jazdy

Najnowsze testy
  • Calibra 16V 100.000 km
  • Calibra Turbo 100.000 km
  • Calibra V6 vs Calibra Turbo

SZYBKI KONTAKT
Jeśli masz propozycje, uwagi lub komentarze odnośnie serwisu to nie wahaj się napisać do nas!

info@calibragroup.pl

Na pewno będą to dla nas cenne informacje.

REKLAMA
reklama
Brak bannerów!

KULTOWE COUPÉ (1989-1997)
Lata mijają, a sylwetka obłego coupé z Russelheim nadal jest w modzie i auto cieszy się sporą popularnością. Znacznie mniej odporne na upływ czasu są rozwiązania techniczne i podatna na korozję karoseria Calibry. Jednak mimo kilku oczywistych mankamentów, większość użytkowników modelu chwali udane zawieszenie, przestronną kabinę oraz trwałe silniki i deklaruje, że nieprędko rozstanie się ze swoim Oplem.

Opel zaprezentował coupé w 1989 r. Rozwiązania techniczne przeniesiono do niego z Vectry A, która zadebiutowała na rynku rok wcześniej. Atrakcyjne wizualnie nadwozie Calibry charakteryzuje się doskonałym współczynnikiem oporu powietrza (Cx=0,26) oraz oferuje kierowcy i pasażerom przestronne wnętrze. Wartym podkreślenia jest fakt, że w Calibrze z tyłu mogą w miarę wygodnie podróżować dwie dorosłe osoby, co w samochodach tego typu do dziś nie jest przecież standardem. Zastrzeżeń nie budzi również pojemność kufra, która wynosi 300l (po złożeniu siedzeń 980l). Przy wkładaniu cięższych przedmiotów do bagażnika przeszkadzać może jednak wysoko umieszczona dolna krawędź załadunku.

Samochód oferowany był wyłącznie z silnikami benzynowymi. Początkowo klienci wybierać mogli pomiędzy dwoma dwulitrowymi jednostkami. Słabsza, ośmiozaworowa osiąga moc 115 KM, natomiast wersja 16V dysponuje mocą 150 KM. W 1992 roku dołączył do nich najmocniejszy motor w historii modelu: dwulitrowa jednostka z turbosprężarką o mocy 204 KM. Najrzadziej na giełdowych i komisowych placach spotkać można auta wyposażone w silnik V6 o mocy 170 KM oraz z dwulitrowym motorem z serii Ecotec o mocy 136 KM. Napęd 4x4 występował tylko z najsłabszym i z najmocniejszym silnikiem czterocylindrowym. Mocną stroną auta jest udane zawieszenie, które zapewnia doskonałą stabilność podczas jazdy na wprost i dobrze reaguje na zmienne obciążenia, a dodatkowo, przy zastosowaniu seryjnego ogumienia, całkiem komfortowo pokonuje nierówności nawierzchni. Zawieszenie trzeba uznać za trwałe: tylko dwóch z dziesięciu ankietowanych przez nas użytkowników Calibry sygnalizowało ponadprzeciętne zużycie łożysk kół, natomiast w samochodach trzech uczestników sondy przy przebiegach ok. 105-110 tys. km pękały tylne sprężyny.

Jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza prezentuje przeciętny poziom. Nawet po kilkunastoletniej eksploatacji tapicerka nie pęka, ale w większości egzemplarzy widoczne są już ślady zużycia. Nudna stylistycznie i mało sportowa deska rozdzielcza przejęta została ze średniej klasy modelu Vectra. Nie można mieć zastrzeżeń do jej rozplanowania: podstawowe przyciski i pokrętła są w zasięgu ręki. Użytkownicy zgłaszali jednak stukanie i skrzypienie deski podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Kapryśna jest zastosowana w Calibrze elektryka. Do klasycznych usterek modelu należą awarie mechanizmu elektrycznego uchylania szyberdachu oraz elektrycznych podnośników szyb.

Silniki mają opinię mało awaryjnych: ankietowani przez nas użytkownicy jako najczęstsze defekty wymieniali wycieki oleju spod pokrywy zaworów i miski olejowej, awarie alternatora, termostatu w samochodach 2.0 16V 150KM oraz defekty pompy wody. Mniej pochlebnych opinii usłyszeć można o zapotrzebowaniu silników na paliwo. Kierowcy aut z najsłabszym motorem 2.0/115 KM oceniali, że średnio potrzebuje on ok. 9-9,5l/100 km. Paliwożerna jest również topowa jednostka 2.0 turbo, która według ocen użytkowników średnio spala ok. 10,5-11l/100 km.

Problemem, z jakim borykają się niemal wszyscy posiadacze Calibry, jest korozja nadwozia. Na większości lustrowanych przez nas egzemplarzy zauważyliśmy jej ogniska (szczególnie narażone są nadwozia aut powypadkowych). Typowe dla Opla jest także szybko postępujące korodowanie wydechu: nawet użytkownicy korzystający z oryginalnych części, co dwa lata muszą wymieniać przynajmniej jeden element wydechu.

Na rynku wtórnym Calibra jest jednym z popularniejszych aut typu coupé. Większość egzemplarzy pochodzi z prywatnego importu, ma duże przebiegi i niestety część z nich powypadkową przeszłość.

Zdaniem eksperta
Waldemar Cholewski, szef działu napraw mechanicznych Kępa Auto-Centrum w Lublinie: - Używana Calibra kusi atrakcyjnym wyglądem i niskimi cenami. Jest autem bez poważnych wad konstrukcyjnych, a liczbę awarii, biorąc pod uwagę zaawansowany wiek większości egzemplarzy, można uznać za przeciętną. Najczęściej pojawiające się usterki to luzy w mechanizmie zmiany biegów przy przebiegu ok. 50 tys. km, wycieki oleju spod dekla tego mechanizmu, defekty silnika krokowego biegu jałowego (nierówna praca i gaśnięcie motoru). Przy przebiegu ok. 80 tys. km użytkownicy Calibry 2.0 8V często wymieniać muszą koło pasowe alternatora z paskiem klinowym. W autach z pierwszych roczników produkcji często psują się przekaźniki pompy paliwa. Typowe awarie przy przebiegu ok. 100 tys. km to pękające tylne sprężyny, przepalające się przewody wysokiego napięcia, a w modelu turbo zdarzają się problemy z pracą turbosprężarek. Ze względu na duże wyeksploatowanie aut polecam przegląd przed zakupem.

Dominik Woch


księga gości  ::  zarząd klubu  ::  statystyki  ::  warunki współpracy  ::  kontakt  ::  Design thekingdom.pl