Czwartek, 25 wrzesnia 2025, Imieniny: Aureli, Kamila, Kleofasa Sprawdź swoją pocztę » 
Login:  
MENU GŁÓWNE
Najważniejsze
  • O klubie Calibra Group
  • Historia i modele calibry
  • Forum dyskusyjne
  • Galerie zdjęć
  • Dział techniczny
  • Dział tuningowy
  • Lista klubowiczów
  • Spotkania klubowe
  • Download
  • Katalog stron www
  • Firmy patronackie
  • Archiwum wiadomości
  • Czat CG (Ilość osób: 0)

Dla klubowiczów dostep zablokowany

Zawsze pod ręką
  • Regulamin klubu i statut
  • Umowa kupna - sprzedaży
  • Kultowe coupé (89-97)
  • Test na prawo jazdy

Najnowsze testy
  • Calibra 16V 100.000 km
  • Calibra Turbo 100.000 km
  • Calibra V6 vs Calibra Turbo

SZYBKI KONTAKT
Jeśli masz propozycje, uwagi lub komentarze odnośnie serwisu to nie wahaj się napisać do nas!

info@calibragroup.pl

Na pewno będą to dla nas cenne informacje.

REKLAMA
reklama
Brak bannerów!

DZIAŁ TECHNICZNY
Porowate głowice

Skończmy raz na zawsze z problemem porowatych głowic. Poniżej przedstawiamy podsumowanie tej ponurej historii. Jest to artykuł tłumaczony z angielskiego, dzięki uprzejmemu zezwoleniu jego autora, Alana KNIGHT, administratora strony Topbuzz. Głowica silnika spalinowego z zapłonem iskrowym posiada kanały doprowadzające płyn chłodzący i olej. Obie ciecze w żadnym razie nie powinny się zmieszać, gdyż spowodowałoby to obniżenie ich właściwości (chłodzenia i smarowania). W teorii nie ma powodu, by powstała taka mieszanina. Jednakże może tak się stać, gdy głowica jest porowata lub pęknięta. W takim przypadku, ze względu na różnicę ciśnienia między obydwoma płynami, to olej miesza się z wodą. Najpewniejszym sposobem sprawdzenia, czy mamy doczynienia z takim uszkodzeniem jest sprawdzenie zbiornika wyrównawczego płynu chłodzenia (na zimnym silniku, oczywiście). Jeżeli płyn chłodzenia ma brązowy kolor lub jeżeli pływa w nim smar to niestety głowica jest porowata.

Których silników dotyczy ten problem?
Wada występuje tylko w kilku silnikach 16-zaworowych należących do serii C20XE (2L 16v DOHC) i C20LET (2L 16v DOHC Turbo), serie C20NE, C20XEV i X25XEV nie mają tej wady. Poniższa tabela przedstawia możliwe przypadki:

Dostawca Okres produkcji Typ silnika Wytrzymałość materiału* Problem
(KS)
KolbenSchmidt
1989-1993 C20XE
C20LET
380 N/mm2 Problem potencjalny
(Coscast)
Cosworth
1993-199x C20XE
C20LET
350 N/mm2 Nie występuje
(KS)
KolbenSchmidt
1993-199x C20XE
C20LET
220 N/mm2 Zbyt miękki materiał, odkręcanie się śrub mocujących głowicę!

*Właściwie jest to graniczna wartość wytrzymałości na rozciąganie materiału, z którego wykonana jest głowica. Jest to maksymalne naprężenie, jakie może znieść stop, zanim zostanie uszkodzony, wyrażone w N/mm2 lub w MPa (jak ciśnienie).

Jak rozpoznać rodzaj głowicy?
Na szczęście jest to możliwe i dosyć łatwe. Nazwa producenta jest odlana w głowicy: Coscast (Coswortha) lub KS (Kolben Schmidt). Oznaczenia są widoczne przy wylocie z trzeciego cylindra od spodu silnika, na ogół po solidnym oczyszczeniu tego miejsca.

Czy da się to naprawić?
Tak! Ale nie jest to tanie! Naprawa polega na wtryśnięciu żywicy pod ciśnieniem, w celu zatkania porów. Należy liczyć około 500 euro na naprawę głowicy, do czego należy dodać koszt demontażu i montażu, jeżeli nie robimy tego sami. Naprawa jest najlepszym wyborem w przypadku C20LET ze względu na cenę standardowego wymiennika do tego typu silnika. Natomiast w przypadku C20XE być może warto poszukać używanego silnika. Po ponownym założeniu głowicy konieczna jest wymiana wszystkich gumowych części znajdujących się w obiegu chłodzenia, albowiem olej uszkadza gumę (która nie jest przewidziana do pracy z olejem!). W szczególności należy pamiętać o wymianie pierścienia uszczelniającego pompy wodnej...

Niektórzy próbowali rozwiązania prowizorycznego, dodając płyn przeznaczony do czyszczenia układu chłodzenia. Płyn ten istotnie może osiadać w porach głowicy, ale naprawa jest tymczasowa i może powodować inne konsekwencje (utlenianie). Należy zatem zachować ostrożność przy zakupie samochodu 16-zaworowego, w którym płyn chłodzenia jest zbyt przejrzysty!

Didier, www.club-calibra.org


powrót do spisu treści

ZDJĘCIE TYGODNIA
Calibra Group zdjęcie tygodnia

NA SZYBKO
Nowe wiadomości
6 ICT Relacja!
Projekty Opla Calibry B?

Forum dyskusyjne
Ogłoszenia drobne
Kącik techniczny
Porozmawiaj o tuningu
Poradnik kupującego


Katalog stron www
HANORD tuning
Tuning.info.pl
Streetracing w Polsce
Calibra Community


ZDJĘCIE MIESIĄCA

Calibra Group zdjęcie miesiaca

ANKIETA
Czy Calibra
dla Ciebie to?

Samochod usportowiony
Piękne coupe GT
Zwykly samochód
Nadaje się tylko
do kasacji

księga gości  ::  zarząd klubu  ::  statystyki  ::  warunki współpracy  ::  kontakt  ::  Design thekingdom.pl