 |
MENU GŁÓWNE |
 |
•
• i
•
•
•
•
•
•
•
•
•
•
• |
|

 |
SZYBKI KONTAKT |
 |
Jeśli masz propozycje, uwagi lub komentarze odnośnie serwisu to nie wahaj się napisać do nas!
info@calibragroup.pl
Na pewno będą to dla nas cenne informacje.
|
|

|
 |
 |
DZIAŁ TECHNICZNY |
 |
 |
Porowate głowice
Skończmy raz na zawsze z problemem porowatych głowic. Poniżej przedstawiamy podsumowanie tej ponurej historii. Jest to artykuł
tłumaczony z angielskiego, dzięki uprzejmemu zezwoleniu jego autora, Alana KNIGHT, administratora strony Topbuzz.
Głowica silnika spalinowego z zapłonem iskrowym posiada kanały doprowadzające płyn chłodzący i olej. Obie ciecze w żadnym razie nie
powinny się zmieszać, gdyż spowodowałoby to obniżenie ich właściwości (chłodzenia i smarowania). W teorii nie ma powodu, by powstała
taka mieszanina. Jednakże może tak się stać, gdy głowica jest porowata lub pęknięta. W takim przypadku, ze względu na różnicę
ciśnienia między obydwoma płynami, to olej miesza się z wodą. Najpewniejszym sposobem sprawdzenia, czy mamy doczynienia z takim
uszkodzeniem jest sprawdzenie zbiornika wyrównawczego płynu chłodzenia (na zimnym silniku, oczywiście). Jeżeli płyn chłodzenia ma
brązowy kolor lub jeżeli pływa w nim smar to niestety głowica jest porowata.
Których silników dotyczy ten problem?
Wada występuje tylko w kilku silnikach 16-zaworowych należących do serii C20XE (2L 16v DOHC) i C20LET (2L 16v DOHC Turbo), serie C20NE,
C20XEV i X25XEV nie mają tej wady. Poniższa tabela przedstawia możliwe przypadki:
Dostawca | Okres produkcji | Typ silnika | Wytrzymałość materiału* | Problem |
(KS) KolbenSchmidt |
1989-1993 |
C20XE C20LET |
380 N/mm2 |
Problem potencjalny |
(Coscast) Cosworth |
1993-199x |
C20XE C20LET |
350 N/mm2 |
Nie występuje |
(KS) KolbenSchmidt |
1993-199x |
C20XE C20LET |
220 N/mm2 |
Zbyt miękki materiał, odkręcanie się śrub mocujących głowicę! |
*Właściwie jest to graniczna wartość wytrzymałości na rozciąganie materiału, z którego wykonana jest głowica. Jest to maksymalne
naprężenie, jakie może znieść stop, zanim zostanie uszkodzony, wyrażone w N/mm2 lub w MPa (jak ciśnienie).
Jak rozpoznać rodzaj głowicy?
Na szczęście jest to możliwe i dosyć łatwe. Nazwa producenta jest odlana w głowicy: Coscast (Coswortha) lub KS (Kolben
Schmidt). Oznaczenia są widoczne przy wylocie z trzeciego cylindra od spodu silnika, na ogół po solidnym oczyszczeniu tego miejsca.
Czy da się to naprawić?
Tak! Ale nie jest to tanie! Naprawa polega na wtryśnięciu żywicy pod ciśnieniem, w celu zatkania porów. Należy liczyć około 500 euro na
naprawę głowicy, do czego należy dodać koszt demontażu i montażu, jeżeli nie robimy tego sami. Naprawa jest najlepszym wyborem w
przypadku C20LET ze względu na cenę standardowego wymiennika do tego typu silnika. Natomiast w przypadku C20XE być może warto poszukać
używanego silnika. Po ponownym założeniu głowicy konieczna jest wymiana wszystkich gumowych części znajdujących się w obiegu
chłodzenia, albowiem olej uszkadza gumę (która nie jest przewidziana do pracy z olejem!). W szczególności należy pamiętać o
wymianie pierścienia uszczelniającego pompy wodnej...
Niektórzy próbowali rozwiązania prowizorycznego, dodając płyn przeznaczony do czyszczenia układu chłodzenia. Płyn ten istotnie może
osiadać w porach głowicy, ale naprawa jest tymczasowa i może powodować inne konsekwencje (utlenianie). Należy zatem zachować ostrożność
przy zakupie samochodu 16-zaworowego, w którym płyn chłodzenia jest zbyt przejrzysty!
Didier, www.club-calibra.org
|
|

|
|
 |
ZDJĘCIE TYGODNIA |
 |
|

 |
NA SZYBKO |
 |
|


 |
ANKIETA |
 |
|
|
|